Hur påverkas kroppen av amning?

Amning är en komplex process som inte bara bidrar med viktig näring till barnet, utan också har stora effekter på mammans kropp. Under denna period genomgår kroppen en rad fysiologiska förändringar, från hormonella svängningar till ökat näringsbehov och eventuella fysiska besvär. Att förstå hur kroppen påverkas av amning kan vara avgörande för att skapa en smidig och hälsosam amningsupplevelse för både mamma och barn.

Vad sker i kroppen?

Efter förlossningen sker hormonella förändringar som signalerar till bröstkörtlarna att börja producera mjölk. Inom de första dagarna efter förlossningen producerar brösten en substans som kallas kolostrum, vilket är en näringsrik vätska som är hög i proteiner, vitaminer och antikroppar som skyddar det nyfödda barnet mot infektioner och stärker dess immunförsvar. Efter några dagar övergår produktionen av kolostrum till att producera mogen bröstmjölk. Denna mjölk innehåller en optimal blandning av näringsämnen, inklusive proteiner, kolhydrater, fetter, vitaminer och mineraler, som är nödvändiga för att möta det nyfödda barnets näringsbehov.

För att påskynda processen av bröstmjölksproduktionen är stimulering av bröstet viktigt, det kan vara genom manuell stimulering eller genom sugande från barnet.

Vad händer med hormonnivåerna under de första veckorna efter förlossningen?

Under graviditeten ökar kvinnans könshormoner östrogen och progesteron kraftigt, för att efter förlossningen gradvis sjunka tillbaka till normala nivåer. Östrogen, som är ett samlingsnamn för de tre hormonerna östradiol, östron och östriol, är hormonet som är viktigt för bland annat ägglossning, sexuell lust, återfuktade slemhinnor, bibehålla hudens elasticitet, normal hårväxt, humör, och normal bentäthet. Efter förlossningen minskar östrogenet dels för att det inte behövs i samma mängd längre, men också för att ge plats för hormonet prolaktin, vilket är viktigt för bröstmjölksproduktionen.

Även hormonet oxytocin, som kallas för ”kärlekshormonet”, är viktigt för amningen och hjälper till med utdrivningen av mjölken, men också för att skapa ett starkt band mellan mamma och barn.

Låga östrogennivåer

Vid minskade östrogennivåer upplever många kvinnor symtom som vaginal torrhet, minskad sexlust, humörsvängningar och försämrad bentäthet. Dessa förändringar är normala och förväntade under amningsperioden och återgår oftast till det normala när amningen avslutas. Det är viktigt att under amningsperioden stötta kroppen med en balanserad kost och rikligt med vätska för att hjälpa kroppen att återgå till normala hormonnivåer efter avslutad amning.

Mat och dryck under amningen

Under amningsperioden behöver mamman inte bara se till att barnet får i sig tillräckligt utan också vara medveten om sin egen hälsa och välbefinnande. Det är viktigt att äta en balanserad kost och dricka tillräckligt med vätska för att stödja din egen kropp och den ökade energiförbrukningen som amning kan medföra.

Genom att äta en varierad och näringsrik kost kan du säkerställa att du får alla nödvändiga näringsämnen för att stödja din egen hälsa men också produktionen av bröstmjölk. Att fokusera på att äta ”riktig” mat och undvika hel-och halvfabrikat är att föredra för att du ska få i dig så mycket näring som möjligt. En bra multivitamin för ammande kan vara ett komplement till den dagliga kosten under amningsperioden. Elexir Multi Gravid är utvecklad för både gravida och ammande. Läs mer om produkten här.

God, hälsosam mat är viktigt för att ge kroppen tillräckligt med energi vid amning

Det viktiga proteinet

Protein är en viktig beståndsdel i bröstmjölken för barnets tillväxt och utveckling, men också essentiell för mammans återhämtning och muskeluppbyggnad. Protein mättar även väldigt bra vilket gör att du inte småäter lika mycket och håller blodsockret stabilare. Olika proteinrika livsmedel är kött, fisk, ägg, bönor och linser. Ät det som passar din kost bäst!

Fett, kolhydrater och fibrer

Även fett och kolhydrater är viktigt för att fylla på med långsam energi och snabbare energi. Det tar mycket kraft av kroppen att producera bröstmjölk och krävs då att du fyller på ordentligt för att stötta din kropp i dess arbete.

Fett är väldigt viktigt för barnets hjärna och utveckling, immunförsvar, absorption av fettlösliga vitaminer och håller ditt barn mätt längre, vilket även gäller din egen kropp. Precis som med protein är fett viktigt för att hålla blodsockret stabilt och hålla dig mätt och nöjd under en längre period. Sträva efter att tillgodose ditt fettbehov från naturliga källor såsom avokado, nötter, olivolja, kokosolja, fet fisk, ägg och och äkta smör.

Kolhydrater och fibrer från bland annat frukt och grönsaker, potatis, rotfrukter, ris och havregryn är viktigt för energinivån, för att du ska orka med. Fibrer är även väldigt viktigt för maghälsan och matsmältningen, och precis som fett och protein också för att hålla blodsockret stabilt.

Vad ska man inte äta när man ammar?

Vissa livsmedel och drycker bör undvikas eller minimeras under amning eftersom att de kan påverka barnet negativt genom bröstmjölken men också för mammans skull.

Koffein: Livsmedelsverket rekommenderar ingen begränsning av kaffe, te eller andra drycker med koffein när du ammar så länge barnet mår bra. Koffein förs över till barnet via bröstmjölken men det är i så små mängder att det inte skadar barnet. För mycket koffein skulle kunna göra att barnet blir irriterat eller får svårt att sova så det kan därför ändå finnas en poäng med att begränsa koffeininnehållet under amningsperioden.

Alkohol: Bör minimeras till måttliga mängder under amningsperioden. Enligt de nuvarande råden från Livsmedelsverket rekommenderas max 1-2 glas vin eller motsvarande 1-2 gånger i veckan.

Fisk: Precis som under graviditeten är det några fisksorter som du inte bör äta så ofta, eftersom de kan innehålla höga halter av miljögifter. Det är samma sorter som gravida inte bör äta så ofta, till exempel strömming och färsk tonfisk.

Örtprodukter och växtbaserade läkemedel: Örttillskott och växtbaserade läkemedel är inte testade för denna målgrupp och bör därför undvikas under amningsperioden.

Starka kryddor: Du kan äta kryddor som vanligt under amningen men skulle barnet uppvisa magbesvär eller kolik kan det hjälpa att utesluta dem. Även mjölk- och mejeriprodukter kan påverka magen hos vissa spädbarn.

Det är viktigt att vara medveten om hur olika livsmedel påverkar barnet och att dra ner på potentiella triggerämnen.

Starka kryddor kan ge magbesvär hos vissa barn så ett tips är att minska ner på dessa

Hälsofördelar med att amma

Att amma är inte bara en stor fördel för barnets hälsa och utveckling utan innebär också flera hälsofördelar för mamman. Amningen hjälper dig som mamma att återhämta dig efter förlossningen, samt minskar risken för högt blodtryck, bukfetma, höga kolesterolvärden och förhöjd blodsockerhalt senare i livet. Amning bidrar också med ett visst skydd mot både äggstockscancer och bröstcancer. Men med det sagt är det vanligt att amningen av olika skäl inte fungerar och då är modersmjölksersättning ett bra alternativ som ger barnet allt det behöver.

Vanliga amningsbesvär

Att amma kan också vara väldigt utmanande och innebär inte endast fördelar för mamman. Det är väldigt tidskrävande att amma och kan vara mentalt och fysiskt utmattande att hela tiden ha ett barn fastklistrat vid bröstet, speciellt med den sömnbrist som kommer på köpet.

Att amma kan också vara väldigt smärtsamt och obehagligt, speciellt i början av amningen, och kan leda till besvär såsom spruckna bröstvårtor eller mjölkstockning. Att använda rätt amningsposition, säkerställa ett korrekt fäste och att ta hand om brösten ordentligt kan bidra till att minimera risken för dessa problem.

Att redan på sjukhuset, efter förlossningen, be om hjälp från en barnmorska är ett sätt att tidigt få tips och råd när det kommer till amning vilket kan underlätta vid framtida problem.

Vanliga frågor och svar

Vad gör amning med hormonerna?

Amning har en betydande effekt på hormonerna i en kvinnas kropp. Två huvudhormoner som är centrala för amningsprocessen är prolaktin och oxytocin. Prolaktin och oxytocin har en avgörande roll i att reglera och underlätta amningsprocessen genom att stimulera mjölkproduktionen och utdrivningen av mjölken från brösten. Dessa hormonella förändringar är en viktig del av den fysiologiska anpassningen som sker i en kvinnas kropp under amningsperioden.

Amning håller även hormonet östrogen lågt vilket kan påverka mamman genom torra slemhinnor, låg sexuell lust och sämre bentäthet. Om slemhinnorna fortfarande känns torra efter amningsperiodens slut kan vi varmt rekommendera havtornsolja rik på omega-7 som smörjer slemhinnorna inifrån. Läs mer om vår produkt Membra Femin Forte här. Även sexlusten kan ta tid på sig att komma tillbaka, det är vanligt och högst individuellt. Känner du att kroppen behöver lite hjälp på traven efter amningsperioden har vi utvecklat en produkt specifikt för sexlust- Good Sex.

Hur påverkas man av amningshormoner?

Amningshormoner har en avgörande roll i att reglera amningsprocessen och främjar både den fysiska och känslomässiga hälsan för mamman och barnet. Hormonerna bidrar till att skapa en nära och kärleksfull kontakt mellan mamman och barnet under dess första månader av livet, vilket är viktigt för barnets utveckling.

Varför blir man trött av att amma?

Det är väldigt energikrävande att amma vilket såklart bidrar till trötthet, men även på grund av sömnbrist, hormonella förändringar, näringsbrist och stress. Att prioritera vila, näringsrik kost och söka stöd om du behöver är viktigt för att hantera tröttheten och ge det bästa stödet till barnet.

Hur mycket går man ner i vikt vid amning?

Viktnedgång under amning varierar från person till person och beror på olika faktorer, inklusive din kroppssammansättning före graviditeten, din kost och motionsvanor under amningsperioden, samt hur mycket bröstmjölk du producerar och hur mycket energi som krävs för amningen.

Vissa kvinnor kan uppleva en gradvis viktnedgång under amning på grund av de extra kalorier som förbränns för att producera bröstmjölk och mata barnet, medans andra går upp vikt. Det är viktigt att notera att viktnedgång inte är garanterad för alla kvinnor och att det finns variationer i hur mycket vikt som förloras.