A, B, C för varierad kost

Du har säkert hört många prata, tjata och gnata om att man ska äta mer varierad kost? Men vad menas egentligen med det? Och varför är det så viktigt? Är det viktigt? 

Tallriksmodellen 2.0

Om du tänker på att variera vad du lägger på tallriken, gärna både till frukost, lunch och middag, så får du i dig ett bredare spektrum av vitaminer, mineraler och antioxidanter. Resultatet? Du minskar förstås risken för någon form av brist. 

Hur gör man då? Ett knep är att äta mer färgglatt eftersom olika grönsaker ger olika vitaminer. C-, K- och A-vitamin får du till exempel i dig via gröna bladväxter, kålväxter och kiwi. D-vitamin, B12 och kalcium hittar du ofta i olika typer av mjölkprodukter. 

Äter du fisk och skaldjur får du i dig bland annat jod, selen, vitamin D och vitamin B12. Och lägger du kött eller kyckling på tallriken tillförs både B-vitaminer, fosfor och selen, medan viltkött dessutom ger dig det viktiga järnet. 

Hur gör jag när livet kommer emellan?

I perfekt värld har man kanske tid att både handla, laga och tänka på att äta varierat. Så hur gör du när barnen ska hämtas på dagis, jobbprojektet slutföras eller drinken med Tinder-dejten ska in på schemat? Under vissa perioder eller tillfällen i livet när din kost blir mer ensidig kan det vara bra att tillföra olika typer av kosttillskott i form av vitaminer eller mineraler.