Vad är egentligen IBS?

Vad är egentligen IBS?

IBS är en förkortning och står för ”Irritable Bowel Syndrome” vilket på svenska betyder överkänslig, eller lättirriterad tarm. Det innebär att man har en störning i tarmen som påverkar dess funktion och känsel. IBS är en kronisk sjukdom som kan komma och gå lite i perioder och som tyvärr saknar specifik behandling inom sjukvården idag. Man vet helt enkelt inte vad som orsakar IBS men det är en ofarlig sjukdom som tyvärr blir alltmer vanlig, framför allt bland unga personer.

Även om man inte vet varför IBS uppstår så vet man ändå ungefär vad som händer i kroppen. IBS tros bero på förändringar i tarmen där funktionen och samspelet mellan tarmens muskler och nerver hamnar i obalans. Även samspelet mellan hjärnan och tarmen via nerver påverkas. Stress, ångest och oro kan utlösa IBS-besvär men det räknas inte som en orsak.

Vanliga symptom på IBS är:

  • Magknip
  • Molande värk i magen
  • Ont (eller mindre ont) efter att du ätit
  • Mycket gaser
  • Diarré
  • Förstoppning
  • Oregelbundna toalettvanor

Man kan även få andra symtom som illamående, svettningar, hjärtklappning, huvudvärk, trötthet och magkatarr. För att få diagnosen IBS måste du haft besvären i mer än 3 månader sammanhängande. Det finns inget känt botemedel för IBS men det finns massor med saker man kan göra själv för att lindra symtomen och minska besvären. Det kan krävas en del experimenterande men det kommer vara värt det.

Tips till dig med IBS:

  • Skriv en matdagbok så upptäcker du vad som gör dig bättre och sämre
  • Undvik livsmedel som gör dina symptom värre – här gäller det att prova sig fram
  • Exempel på mat som många blir sämre av är starka kryddor, fet mat, kaffe, alkohol, lök, baljväxter, kål, sötningsmedel, mjölkprodukter (laktos)
  • Drick mycket vatten, gärna 1,5–2 liter per dag för att undvika förstoppning samt underlätta matsmältningen
  • Testa att äta enligt FODMAP med hjälp av dietist eller läkare
  • Ät små portioner ofta
  • Ät långsamt och tugga maten väl
  • Minska ner stressen i din vardag
  • Gå på toaletten regelbundet
  • Motionera regelbundet
  • Testa tillskott av mjölksyrabakterier
  • Kiselgel – lindrar flera IBS-symtom

Värt att notera är att när du fått din IBS-diagnos erbjuder Landstinget en utbildning tillsammans med dietist där du får matnyttig information om IBS samt många tips på hur du kan hjälpa kroppen hantera det. FODMAP, som vi nämnde ovan, står för ”Fermenterbara, Oligo- Di och Monosackarider och Sockeralkoholer (Polyoler)” och är en kosthållning som kan lindra IBS-symtom. Metoden kommer från Australien där den forskats fram av läkare och dietister sedan 2005. Med FODMAP utesluter man fermenterbara (jäsningsbara) kolhydrater som kan orsaka magproblem vid IBS. Det kan upplevas som lite meckigt i början men den har hjälpt många och kan vara väl värd att testa.